Ud at køre (kollektivt) med de skøre

Er projekt “København fri for nordsjællændere” nu død… ?

 

Der er gennem en årrække gjort meget for at holde nordsjællænderne væk fra København, men de seje folk fra whiskybæltet og de omkringliggende “reservater har ikke sådan ladet sig kue af etablerede trafik’flaskehalse eller måske mere etablerede “malkemaskiner” så skiftende trafikministre har haft en pose penge at slå til Søren med i (helt) andre sammenhænge – hvis det da ikke var nordsjællændernes egne billetpenge som de for nogle år siden fik i skattelettelser – det er en ‘øvelse’ der vist i øvrigt kaldes 

“at fodre hunden med sin egen hale”

Både Hillerød-, Helsingørmotorvejen og Kystbanen har i mange år været nærmest en parodi på en “indfaldsvej” til København – de to første har vel mest karakter af at være den yderste parkeringsplads i det københavnske  – alle tre slår de alle de andre store transportveje ind og ud af København, selv motorvejsstrækningen Solrød-Hundige-Ishøj – mens jernbanen til Roskilde og Holbækmotorvejen sammenlignet er ren hyggetur.

Men tiden har gået med snak – Kystbanen har været overskrift rigtig mange gange.

pendlerne har fået optimal ytringsfrihed 

er på opfordring fremkommet med synspunkter

mere end tit

så lang tid de havde fornemmelsen af at der blev lyttet til dem

så var alt jo idyl

fornemmelser skaffer jo heller ikke flere tog

så tesen om at der kun een ting der er vanskeligere at styre end sexualdriften 

og det er nemlig togdriften, ja den står stadig ved magt

Luften har været tyk af løfter og brudte løfter som har føjet om ørerne på dem der vovede sig ud i (den kollektive) trafik – lovede tog på strækningen er lånt ud til andre strækninger mens eksperter så siger at der slet ikke er plads til flere tog på strækningen overhovedet.

“Kystbanen har slet ikke plads til flere tog”  (ifølge “Ingeniøren”)

“Kystbanekommunernes borgmestre retter skytset mod Trafikstyrelsen og DSB “først First nu Øresund” for at leje fire tog ud, som er tiltænkt kystbanen, der er hårdt ramt af forsinkelser – helt konkret er der tale om fire til seks elektriske IR4-tog, der lejes ud til brug på DSB’s fjernbaneruter – men der er ikke meget at hente for DSB  “først First nu Øresund” og Trafikstyrelsen ved at beholde togene på kystbanen – de kan ikke få flere tog igennem strækningen, det er slet ikke muligt inde i København” (Alex Lande, trafikforsker og jernbaneekspert fra DTU Transport)

Ifølge ham er kystbanens tidsplan i forvejen hårdt presset og det er svært at få flere tog over skinnerne i København. “Den mest oplagte mulighed er at udnytte togsættene fra de fire udlejede tog til forlængelser af fire af de nuværende tog – men heller ikke her er der meget hjælp at hente – i nogle tilfælde kan det være en mulighed, men det er ikke alle tog, der kan gøres længere, så det er ikke til at sige, om det kan lade sig gøre – desuden skal man vide præcis, hvor og hvornår forsinkelserne opstår for at kunne bruge flere togsæt til at løse problemerne – det skyldes, at de største problemer indtræffer, når et tog er forsinket, som det i høj grad har været tilfældet på kystbanen gennem det sidste år – her når flere passagerer end normalt at samle sig på perronen, og toget bliver derfor mere fyldt, når det endelig kommer – hvis togsættene skal afhjælpe problemet, kræver det dermed, at de bliver monteret på de tog, der bliver forsinket, en opgave der kan være svær at løse, fordi forsinkelserne er uforudsigelige (Alex Lande)

Eksperterne snakker og patienten dør….?

Men måske var man slet ikke interesseret i nogen løsning.

Det kan måske være meget belejligt at havde en ventil at lukke damp ud af i  især den trafikpolitiske verden i “kontrolerede udbrud” – fra tid til anden.

Så eldriften på banen mere minder om dampdrift.

– og  at trafikken til København alene var en malkeko opdrættet af de tidligere regeringer og søgt udvidet af den nuværende med endnu en ko i besætningen, nemlig betalingsringen. 

Inspiration: “Ingeniøren

Den nuværnde regeringen sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti har så nu indgået trafikforlig omkring den kollektive trafik vel primært i hovedstadsområdet – men detaljerne i forliget er vist ikke forhandlet på plads endnu – måske skifter farven i Whiskeybæltet fra den blå (V) og den konservativ’grønne farve til de rødgrønne og sorte farver – men apropos whisky så fås Johnny Walker jo i alle nævnte labels… 

6 tanker om “Ud at køre (kollektivt) med de skøre

  1. Givet er det, at en del nordsjællandske indbyggere måske bag deres mahognibar fyldt med Johnnie-gå-ben i den overbelånte matrikel vil begræde, at den såkaldte leasing-fidus stoppes. Samme fidus (undskyld…konstruktion) som også landets internationalt velfungerende og nationalt invaliderende statsminister siges at have nået i tide. 😉

    Enhver pendler, samt selektivt rejsende (=kommentatoren bl.a.), der har oplevet DSB Last og nu i en amputeret udgave af DSB Øresund, vil kunne erindre irregularitet langt over middel. Ophidsede passagerer, stresset togpersonale og variabel materiel har de seneste par år skabt en beklagelig dårlig aura omkring den smukke strækning.

    Den forlængst eksilerede DSB-adm. direktør Søren Eriksen burde have frataget sit gyldne håndtryk og “tvangsansat” på DSB Øresund til at klippe billetter i ulige uger, medens han i de lige ugenumre passende kunne rangere med IC4 togvognsæt, indtil enten toget eller han selv brød sammen af stress. Kvaliteten på direktionsgangen i (det til salg-satte) Sølvgade 40 er blevet kraftigt decimeret, siden afdøde generaldirektør Hassenkam og en af forgængerne, den navnkundige og stadige levende Povl Hjelt beherskede den administrative trillefløjte.

    Selvom enhver jernbane-elsker spiller H.C. Lumbyes jernbanegalop mindst 10 gange, kan depressionen hurtig skylle ind over musikken ved tanken om de senere års skandaløse inkompetence i Sølvgade 40, DK-1349 Kbhvn. K.

    • #.hulegaard – 02032012.1852
      Ja hvem ville ellers privatlease en Polo…??? – men på den anden side hvis den alligevel skulle holde parkeret det meste af tiden på Helsingør’motorvejen – så kan der jo jo være et par rækker ekstra på den samme plads – mens Polo’er sikkert ka’ krybe under bomme ved betalingsringe… 😉

      DSB og det fraseparerede BaneDanmark er en evig(?) føljeton der får Fawlty Towers (Halløj på badehotellet) til at ligne transmissioner fra lørdagsbal på Hotel Agger – men må indrømme jeg har tænkt tanken om Basil Fawlty er en karikatur på den til enhver tid siddende transportminister, mens Sybil Fawlty den til en hver tid siddende skyggeminister hos oppositionen – ja Manuel kan kun være den til en hver tid siddende generaldirektør i DSB, så vil de opmærksomme hævde at den spanske tjener jo er fremmedarbejder – jo men det behøver man i nogle sammenhænge vist ikke altid komme fra udlandet for at være… 😉

      Politikere kan havde mange kvaliteter, men det er vist sjældenheden at logistik også person’logistik hører til de kvaliteter… 😉

      Diverse adeministrative såkaldte styrelser af DSB glemmer de kvaliteter inden for denne logistik som man som udgangspunkt må antage de besidder og spiller politiske ‘kegler’ i stedet – den kollektive transport i Danmark er vel på mange punkter eksemplet på hvad der sker når politikere infiltrer for langt ned i systemet – og i stedet for at uddelegere så lehger Bob Goldenbaum i “Ingrid og Lillebror” – åbenbart med bind for øjnene… 😉

  2. PS. Af “bar ophidselse” over indlæggets “DNA” glemte man(d) helt at komplimentere øverste illustration. Den unge quinde afprøver sine seksualitet i DSBs navnkundige MR-togsæt fra 1970erne, de såkaldte “kreaturvogne”. “GGGGG”……”GGGGG”

    • #.hulegaard – 02032012.1902
      Ahh her troede jeg det var et dagligdags billede af en pendler på kystbanen, nemlig at trængslen når der endelig var tog var så stor at folk stod som “sild” i tønder og blev presset mod selv vinduerne – men det er vist ikke normalt med MR’ere på Kystbanen – or what… ‘hæhæhæ’

        • #.hulegaard – 02032012.2014
          Ved fra en bekendt århusiansk loko’fører, at der kan kobles 5 sæt sammen maksimalt – dvs at til internt transport uden passagerer så kan der kobles yderlige sæt på men det kræver så manuel styring – det vil sige der i hver sæt skal være en co’driver – det gælder for IC3’eren så det gælder givet også for den svenske pendant Ultra ET… 😉

          – men så er forreste ende vel også snart halvvejs i Helsingør når ‘rumpen’ forlader Hovedbanen… ‘smiler ironisk’

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.